Isırgan Otuyla Doğal Yoğurt Mayası Nasıl Yapılır?

Yoğurt söz konusu olunca son derece hassasız biz. Özellikle son dönemlerde sık sık yayınlanan gıda terörü raporları, zehirden farksız katkı maddelerinin varlığını kanıtlayan test sonuçları, kıvam tutturmak için kullanıldığı söylenen domuz jelatinlerini falan okudukça insan dehşete kapılıyor.

Sık sık yoğurtla ilgili bir şeyler okuyor çalışmaları takip ediyorum. En son burada ilk yoğurda dair sevimli bir yazı paylaşmıştım sizinle ve kullanılan mayalardan bahsetmiştim. İşte onlardan bana en akla yakın ve uygulanabilir olanını haftalardır yerli yabancı pek çok kaynaktan okumak suretiyle zihnimde güvenilirliğini teyit edince uygulamaya karar verdim. Sonuç mu? Muhteşem ve leziiiz :) Buyurun sizler de deneyin diye tüm aşamaları paylaşıyorum. Siz de ilk mayanız tamamen doğal olsun içiniz rahat etsin istiyorsanız, bu seçeneğin varlığını kenara not ediniz.

Daha önce nohutla elde ettiğim mayadan bahsetmiştim size. Ama onda bile aklımda soru işaretleri vardı nohutum gerçekten organik miydi? GDO içeriyor muydu bu mayaya etki eder miydi? vs vs... Bu sefer kullandığım yöntem tamamen doğal oldu ve sonuç ailecek hepimizi tatmin etti. Yaşasın!

Isırgan Otuyla Doğal Yoğurt Mayası Nasıl Elde Edilir?

Elimizde bulunması gereken malzeme süt ve ısırgan otu. Ben taze çiğ sütü her daim diğer sütlere tercih ediyorum. Isırgan otununsa temiz bir yerde güvenilir şekilde yetiştiğine emin olun lütfen. Ben kendi balkon bahçemizin yabani ısırganlarını kullandım, tertemiz ve taze. Isırganı hiç bir yerde bulamazsanız organik pazarda şansınızı deneyebilirsiniz.


İlk maya için kaynamış ve maya sıcaklığına kadar ılımış (serçe parmak kontrolü yapınız yanmadan sokabildiğinizde tamamdır) 100 ml kadar süt kullandım. Sütümü küçük bir kapaklı kavanoza aldım. (Ben cam ve porselen kullanıyorum yoğurt mayalarken.) İçerisine nazikçe yıkadığım suyu süzülmüş ısırganın 3-4 dalını hafifçe daldırarak bıraktım.

Isırgan o minik dikenciklerindeki formik asit sayesinde yavaş yavaşmayalanmasını sağlayacak. Formik asit karınca asiti olarak bilinen antimikrobik özelliği yüksek bir asit. Dolayısıyla yoğurt bakterileri ürerken başka bakteriler yoğurdumuzu işgal edemeyecek, bu şahane.

İçerisine ısırgan daldırdığımız sütümüzü sarıp sarmalayıp sakin sessiz rahatsız edilmeden örselenmeden dinlenebileceği ılık bir köşeye kaldırıyoruz. Burada yaklaşık bir gün kadar unutuyoruz onu. 20-24 saat kadar sonra aşağıdaki kıvama gelmiş olacak yerini severse :)
Nazikçe kaşığımızı daldırıp çok örselemeden mayamızı alabiliriz artık. İki üç kaşık kıvamı koyu kısım bir litre için işimizi görecektir. Dibine doğru sulu olabilir biraz ve suyu normal yoğurttan biraz daha sarımtrak olabilir endişe etmeyin. Mayaladıkça daha bir yoğurt olacak bu minik hanım :) (ben normal şartlarda maya esnasında sütüme ve yoğurduma metal kaşık sokmuyorum siz de dilerseniz buna dikkat edin ancak kavanozum küçük ve süt kaşıklarım kocaman olduğundan kısa süreli metal kullanımımız oldu)


Mayamızı başka bir cam kaba aktarıyoruz ve bu esnada asıl yoğurt mayalayacağımız sütümüzün maya ısısına gelmesi için ılınmasını bekliyoruz. Ilınan sütümüzden yavaş yavaş mayamıza ekleyerek mayayı sütün ısına alıştırıyoruz. Süt ve maya hazır olduğunda mayayı artık yavaş yavaş sütümüze ekleyip hafifçe karıştırıp yine sarıp sarmalayıp dinlenme köşemize alabiliriz yoğurdumuzu. Bu köşede 5-6 saat kadar dinlenmesi yeterli olacaktır ama ben geceden mayalayıp sabah kıyafetlerini çıkartıp hiç örselemeden direk dolaba alıyor bir gün de orada dinlendiriyorum yoğurtlarımı. Sizin gönlünüz nasıl severse artık, buradan sonrasında aşağıdaki kıvamda ve gerçekten lezzetli bir yoğurdumuz olmuş olmalı. Biraz sulu falan olabilir ilk seferlerde, yılmayın. Yavaş yavaş kıvamı oturacaktır bakterileriniz olgunlaştıkça :)


Yoğurdunuzun yaşayan bir yiyecek olduğunu unutmayın, sevin onu.

Ve dip not: Mayalık yoğurdunuzu ayırmayı unutmayın :) Afiyet olsun

Bu blogdaki popüler yayınlar

Aa! Ekşi yoğurttan peynir yaptım, ekmek mayaladım :)

Bir çörek otu masalı